Permobil logo

Martin's Story: My capability is not based on your assumption

Kan man være en ‘god far’, hvis man sidder i kørestol?

Permobil ønsker at inspirere folk til at tænke anderledes og udfordre den måde, hvorpå vi ser på hinanden. Vi mener, det er nødvendigt at fremme mangfoldighed for at påvirke holdninger og skabe forandringer i samfundet. Martin Larsen, en dansk musikproducer og far, taler om fordomme og samfundets syn på den ‘gode far’.

Stockholm, 2022-06-27. Martin Larsen fra Borup er sangskriver og rapper. Hans musik har indtil videre fået 30 millioner afspilninger på Spotify. Martin arbejder til daglig som sælger, men det er ikke altid hans musik eller profession, der definerer ham i andres øjne. Martin blev engang spurgt, om han selv mente, han kunne være en god far for sine tre børn, når han havde et handicap.

“Jeg havde aldrig forestillet mig, at nogen mennesker kunne opfatte mig på den måde. Selvfølgelig kan jeg da være verdens bedste far, hvis du spørger mig!”, siger Martin. Jeg tror, at mange ville få en bedre forståelse for mennesker med handicap, hvis de ikke var så berøringsangste.”

Martin Larsen er en del af Permobils My Capability-kampagne, et samarbejde med modedesigner Louise Linderoth centreret omkring kernebudskabet "My capability is not based on your assumption" (Mine evner er ikke baseret på dine antagelser).

”Vi skal se hinanden for dem, vi er – uanset hvad. Dette er et stærkt budskab, som kan inspirere til forandring og skabe større mangfoldighed og inklusion,” siger Martinus Rönnerman, Vice President for Group Communications hos Permobil.

Se Martins #mycapability-interview:

💬 No translation data

16. maj 2022
My capability is not based on your assumption

“My capability is not based on your assumption” – Permobil og modemærket Lou Dehrot viser at mangfoldighed spiller en rolle

Stereotype synspunkter, selvom de er ubevidste, fører til, at hele samfundsgrupper bliver glemt. Gennem samarbejdet med modemærket Lou Dehrot og designeren Louise Linderoth ønsker Permobil at udfordre holdninger, og inspirere til at se muligheder i hvert enkelt individ. Initiativet går forrest for at vise, at mangfoldighed og inklusion spiller en rolle. Den første almindelige beklædningsgenstand er en t-shirt designet med det centrale budskab “My capability is not based on your assumption”.

Stockholm 2022-05-16. Tøj og mode er en måde at styrke selvopfattelsen af, hvem vi er, og hvad vi står for. Samtidig former stigmatisering, hvad vi kan forvente os af livet. Bag modemærket Lou Dehrot står svenske Louise Linderoth, der designer tøj til personer i kørestol, og som i sin begyndende karriere har modtaget adskillige priser og er blevet hyldet af amerikanske Vogue. Brandet er skabt for at åbne op for refleksion og styrke billedet af, at mode primært handler om personen, der bærer det, ikke betragteren.

”Vi har brug for flere mennesker som Louise, der gerne vil inspirere folk til at tænke nyt og udfordre den måde, de ser på tingene på. Som virksomhed ønsker vi at skabe værdi for mennesker og samfund som helhed, med udgangspunkt i, at det er gennem mangfoldighed, vi påvirker holdninger og skaber forandring. Gennem tiltaget kan vi styrke Louise i hendes arbejde som modedesigner. Sammen ønsker vi at drive forandring og skabe større mangfoldighed og inklusion,” siger Martinus Rönnerman, Vice President Group Communications hos Permobil.

Budskabet i Louise Linderoths nydesignede t-shirt i samarbejde med Permobil "My capability is not based on your assumption" er et symbol på, hvordan vi mennesker ser på hinanden uden at tænke over det.

”Jeg har gennem min modeskabelse arbejdet meget med ableism, og betingelser for ikke at blive bedømt ud fra andres fordomme og forudfattede meninger. Alle individer bør have mulighed for at vurdere deres egen formåen, i stedet for at blive behersket ud fra, hvad andre tror og tror, de kan. De rigtige produkter for at kunne deltage findes, det er holdningen i samfundet, der skal ændres,” siger Louise Linderoth, designeren bag Lou Dehrot.

T-shirten og initiativet lanceres med en kampagne frontet af seks personer i kørestol. De er alle forbilleder fra Sverige, Danmark, Tyskland og Holland. Med deres respektive karakteristiske personligheder deler de gennem initiativet deres unikke historie, for at forstærke den grundlæggende idé om, at vi altid skal definere mennesker ud fra, hvem de er, ikke ud fra vores første indtryk.

T-shirten er produceret i en eksklusiv udgave og vil kunne bestilles hos Permobil.

Ableism - er en samlebetegnelse for fx fordomme om, særbehandling af og udelukkelse af mennesker med handicap.